Autodemontage Nijmegen logo
Wij zijn tot 18.00 uur bereikbaar

024-378 4427

Wij zijn tot 18.00 uur bereikbaar

Weer 130 op de snelweg in Gelderland, waar kan dit en wat levert het op?

Delen

Als het aan het nieuwe kabinet ligt, keert 130 km/u rijden op de snelweg overdag weer zo snel mogelijk terug. Maar waar in Gelderland kan dit eigenlijk en wat zijn de voor- en nadelen van de herintroductie van 130-rijden overdag? 

Waarom werd de maximumsnelheid ook alweer verlaagd naar 100 km/u?

De verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u, werd in maart 2020 ingevoerd door kabinet Rutte III. Dit was één van de maatregelen uit een pakket om de stikstofuitstoot (stikstofdepositie) terug te dringen. Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat het verlagen van de maximumsnelheid tussen 06.00 en 19.00 uur amper tot niets heeft bijgedragen aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. Reden genoeg voor het nieuwe kabinet om 130-rijden zo snel mogelijk terug te laten keren. Althans, op de trajecten ‘waar het kan’. 

130 km/u rijden in Gelderland, waar kan dit eigenlijk?

Als het aan het nieuwe kabinet ligt keert 130-rijden overdag op de snelweg dus zo snel mogelijk terug. Maar waar in Gelderland kan dit eigenlijk? Nu al is het mogelijk om tussen 19.00 en 06.00 uur 130 km/u te rijden op de volgende trajecten:

  • A12 tussen Culemborg en Rosmalen
  • A12 tussen Veenendaal en Bunnik
  • A15 tussen Nijmegen en Gorinchem
  • A50 tussen Nijmegen en Ravenstein
  • A73 vanuit Nijmegen richting het Zuiden

Welke trajecten er overdag bij zullen komen is nog niet zeker, dit wordt eerst onderzocht. Hierbij houdt het nieuwe kabinet rekening met onder andere de verkeersveiligheid en geluidsoverlast. Helaas zijn er in Gelderland niet veel trajecten geschikt om overdag 130 km/u te rijden. Het wegennet in Gelderland is erg vol. Kanshebbers voor overdag 130 km/u rijden zijn onder meer oostelijke delen van de A1, delen van de A28 richting Hattem/Zwolle en een deel van de A50 ten noorden van Apeldoorn. 

130 km/u op de snelweg, wat zijn de voordelen en wat levert het op?

Het rijden met een snelheid van 130 km/u op de snelweg in Gelderland kan verschillende voordelen bieden voor automobilisten. Deze voordelen zijn zowel direct merkbaar in termen van reistijd, als indirect via verbeterde efficiëntie en rijervaring.

1. Snellere reistijden

Eén van de meest voor de hand liggende voordelen van rijden met 130 km/u is de verkorting van de reistijd. Voor langere afstanden kan het verschil in snelheid aanzienlijke tijdswinst opleveren. Bijvoorbeeld, bij een rit van 200 kilometer betekent een verhoging van de snelheid van 100 km/u naar 130 km/u een tijdsbesparing van ongeveer 30 minuten.

2. Verbeterde verkeersdoorstroming

Hogere snelheden kunnen bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer, vooral op snelwegen met weinig afslagen en gelijkmatige verkeersstromen. Dit kan leiden tot minder files en een vlottere reiservaring.

3. Economische voordelen

Snellere reistijden kunnen ook economische voordelen met zich meebrengen. Voor bedrijven betekent dit dat goederen sneller kunnen worden afgeleverd en werknemers minder tijd kwijt zijn aan woon-werkverkeer. Dit verhoogt de productiviteit en kan kostenbesparend zijn op de lange termijn.
 

4.Comfort en rijervaring

Voor veel automobilisten kan het rijden met 130 km/u comfortabeler en aangenamer zijn, vooral op lange, rechte trajecten. Het verhoogt het rijgemak en maakt lange ritten minder vermoeiend, wat kan bijdragen aan een positievere rijervaring.

Nadelen 130 km/u rijden overdag

Alhoewel wij het persoonlijk heerlijk vinden om binnenkort weer 130 km/u overdag te kunnen rijden, moeten we ook eerlijk zijn. Er kleven ook nadelen aan het verhogen van de maximumsnelheid:

1. Verhoogd brandstofverbruik

Rijden met hogere snelheden leidt vaak tot een hoger brandstofverbruik. Afhankelijk van de brandstofprijs, kan het financieel flink schelen om het gaspedaal toch iets minder stevig in te trappen. Minder verbruik betekent tenslotte minder vaak hoeven te tanken.

2. Meer geluidsoverlast

Hogere snelheden kunnen leiden tot meer geluidsoverlast langs snelwegen, wat de leefbaarheid voor omwonenden kan verminderen.

3. Impact op milieu

Hogere snelheden dragen bij aan een grotere uitstoot van fijnstof, wat negatieve gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit en het milieu.

4. Hogere onderhoudskosten wegen

Wegen die worden gebruikt met hogere snelheden kunnen sneller slijten, wat leidt tot hogere onderhoudskosten voor de overheid en uiteindelijk voor de belastingbetaler.

5. Tijdswinst kan minimaal zijn

Laten we dezelfde som gebruiken als eerder gebruikt in dit artikel: bij een rit van 200 kilometer betekent een verhoging van de snelheid van 100 km/u naar 130 km/u een tijdsbesparing van ongeveer 30 minuten. Helaas pakt dit in de praktijk vaak anders uit. Om de tijdswinst van 30 minuten te kunnen behalen, zal er 200 kilometer lang, continu 130 km/u gereden moeten worden. Dit is vaak niet mogelijk waardoor de tijdswinst snel zal teruglopen.

Kort samengevat

Met de herintroductie van 130 km/u overdag op bepaalde snelwegen in Gelderland, zoals delen van de A12, A50, en A73, kunnen automobilisten binnenkort weer profiteren van snellere reistijden en een verbeterde rijervaring. Hoewel er voordelen zijn, blijft het belangrijk om de veiligheid niet uit het oog te verliezen. Rijd verantwoord en geniet van de voordelen die 130-rijden biedt, terwijl u bijdraagt aan een vlottere verkeersdoorstroming in Gelderland.

Lees ook